Lugn lördag

Idag har jag haft en lugn och slapp lördag. Var visserligen en sväng på stan med Ida och Max, så nåt har jag iaf gjort.hehe
Annars har jag mest bara slappat här hemma. Har blivit en hel del surfande på nätet.
Jag har ju reagerat mycket på allt hat som finns på nätet över Johan Palm. Det begriper jag mig inte på, vuxna människor som spyr galla över en liten 16 årig kille känns bara så otroligt fel. Jag har inga problem med att folk säger att de inte gillar Johan för att de inte gillar den typ av musiker han är och den musik han framför. Men när de går till personangrepp och hotar att till och med slå ihjäl honom så blir jag förbannad. Så beter man sig inte. Om de nu inte gillar Johan, så varför engagera sig över huvud taget?
Låt oss som faktiskt uppskattar Johan och den typen av lite egna talang som han har vara och gå och hylla era egna favoriter istället för att tracka ner på andra.Det är vad jag tycker.

Sen har jag till min glädje sett att det faktiskt finns många vuxna online som ser det genialiska i Johan precis som mig. En journalist som har blivit citerad mycket av de som uppskattar Johan är Stefan Stenudd som har skrivit mycket bra saker om Johan i sin blogg. Det här är alltså en vuxen karl som kan sin sak.
Tänkte ge er lite axplock på vad han har skrivit som jag tycker stämmer med det jag känner själv.


Jag borde för en gångs skull stå över att skriva om Idol, men den där lilla rackaren Johan Palm gör det omöjligt. Han överraskar varje gång med att vara mer än man kunde begära. Den här gången gjorde han en rent kusligt intensiv version av Abbas "The winner takes it all", där han ogenerat lät sin målbrottsröst spricka i de utdragna tonerna, och därmed fyllde sången med så mycket smärta och vånda att den lyfte långt över vad Björn och Benny kunde ha anat när de skrev den. Juryn muttrade bara något om målbrott, och närmast gnydde på att han har så många fans. Var det inte en idol de skulle leta upp? Det underligaste är att varken juryn eller alla dessa massmediatyckare känner igen idolämnet ens när det på Johans oefterhärmliga vis slår dem i ansiktet. Hans egenheter stör deras konformistiska principer för hur Idol-idoler ska vara: skönsjungande figurer som inte retar någon alls. Sömnpiller, med andra ord. Man kan inte vara allas idol. Artister som är älskade är också hatade. Och de måste våga riskera det, om de alls ska få någon att lyfta på ögonbrynen. Johan verkar helt införstådd med det, fast han är så ung och bara sjungit i Mjölby eller vad det var. Och se hans mod: En gång hade han glasögon, nu hade han rött nagellack. Ungdomlig uppnosighet och respektlöshet. Han har karisma som en ung Bowie och Johnny Rottens attack i sitt sätt att kasta sig över låtarna. Vad mer kan man begära? Det allra sömnigaste skivbolag skulle kunna göra stjärna av honom, eftersom han redan har gjort det själv. Men frågan är om de begriper det. De letar väl fortfarande efter en ny Carola. Gubbigheten styr på skivbolagen, precis som på TV4.
- Stefan Stenudd

Detta hade Stefan att säga om Johans kväll i fredags:

Johan Palm hade ingen lätt kväll. Det har märkts de senaste veckorna att han börjar svikta under trycket som hans skrikande fans och all annan uppståndelse omkring honom skapar. Dessutom har han de senaste veckorna tyvärr blivit lite snällare på rösten, vilket skulle kunna vara någon övernitisk sångpedagogs illgärning. Johan ska fara runt i sitt målbrott, kvida och skrika som i rock’n’roll – inte skönsjunga eller hålla igen en enda millimeter. Till och med den annars pedantiska juryn påpekade det. Egentligen har det blivit skriande uppenbart: Johan Palm bör lämna Idol nu. Han är en helt annan sorts artist. Några veckor till kan lura honom att lägga band på sig, och det är det värsta som kan hända. Hellre då en kvick sorti och sedan några år att i lugn och ro knåda fram sitt eget artisteri, sina egna låtar, och så vidare. Andreas i juryn antydde det insiktsfullt när han pratade om hur han blev nyfiken på Johans egna låtar, gärna på scen tillsammans med sin storebror. Johan måste göra sin egen grej, på helt egna villkor, för att hans talang ska blomma till sin sanna ståtlighet.
Hur tror jag det går? Jag är övertygad om att Kevin och Anna sitter säkert. Förmodligen också Robin. Det blir Alice och Johan som riskerar att åka ut. Vem av dem? För Johans skull hoppas jag att det blir han. Det märks att han mer och mer känner tvångströjan i Idol-konceptet och alla fjanterier. Det finns en intelligens och en konstnärlig koncentration i honom, som Idol helt enkelt inte kan tillfredsställa. Han vet det förmodligen inte själv, men jag tror att hela Idol-grejen börjar tråka ut honom.
- Stefan Stenudd

Jag tycker Stenudd har helt rätt. Johan förtjänar nåt mycket bättre än det idol försöker göra med honom. Det som isåfall har varit bra med att han varit med i idol är att han fått synas och blivit sedd av förhoppningsvis sådanna människor som kan hjälpa honom i hans kommande karriär.

Nu har jag tjatat färdigt.hehe Ni märker nog hur tagen jag är av denna lille grabb, men det kan inte hjälpas. Jag är lite smått knäpp av mig. Hoppas ni står ut med mig ändå. ;oP

Kommentarer
Postat av: Irre

hade johan betett sej vidrigt el gjort illa hur mycket människor som helst så skulle jag fattat om folk vill ha ihjäl honom.

men det har han ju inte!

han e dock ingen oskyldig 16-åring så det kan du inte säga då e du lite för "godtrogen".



jag tycker fortf att det vore bättre om han hade blivit upptäckt när han e äldre.

för vet du va som kommer hända om han får ge ut skiva nU?

han kommer bli gemförd med tokio hotel el jonas brothers....vilket inte direkt e så värt :oS



ja men vem vet han kanske lär sej att livet med musicen inte e så lätt via idol?

får väl hoppas att han e smartare än så ;o)

(som snäckan)





MASSA KRAMAR TILL DEJ MALLZIZ!

wish att du inte tog åt dej av mitt förra inlägg, jag sa bara min reala mening om vansinnes program som borde tas med en nypa krut (tills det sprängs bort :oP)



jag va inne en sväng på MSN innan idag men folk kom o ryckte i mej så jag hann tyvärr inte stanna länge, annars hade jag skrivit :o)



skickade ett e-card förra helgen till din e mejl, sett det?



2008-11-23 @ 02:56:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0